Kodin ja koulun yhteistyö
Vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö esiopetuksesta
kouluun
Eeva Luostarinen
Maahanmuuttajalapsen
sopeutumista uuteen lapsiryhmään tai koululuokkaan
auttaa huomattavasti, jos lapsi voi tutustua uuteen ympäristöön
yhdessä vanhempiensa kanssa. Uuden lapsen tullessa tutustumaan
kannattaa tilata paikalle myös tulkki, mikäli vanhemmat
eivät vielä ole oppineet riittävän hyvin
suomenkieltä.
Mikäli vanhemmat eivät ole töissä, heidät
voi pyytää mukaan ryhmän arkeen. Näin
henkilökunta, ryhmän muut lapset ja eri käytännöt
tulevat vanhemmillekin tutuiksi.
Hyviä kokemuksia on ollut esimerkiksi siitä, että
äiti on ollut lapsen päiväkodissa mukana useampana
päivänä. Äiti on tehnyt muun henkilökunnan
kanssa käytännön töitä: auttanut
lapsia pukeutumistilanteissa, ruokailuissa ja monissa muissa
askareissa, joissa lapset voivat tarvita aikuisen apua. Tätä
toimintaa voi hyvin soveltaa myös esi- ja alkuopetuksessa.
Vanhemmille voi myös ehdottaa tapaamista lapsen kotona.
Lapselle oman opettajan vierailu on usein kunnia-asia, jota
muistellaan kauan.
Maahanmuuttajalapsen siirtyminen esiopetuksesta kouluun
Esiopetusryhmissä on laajasti käytössä
havainnointilomake (esiopetuksen suunnittelun tueksi ja kouluvalmiuden
arvioimiseksi). Lomakkeeseen on saatavana Moped:n sivuilta
liite,
johon on kirjattu "maahanmuuttajatarkennuksia".
Esiopetusryhmien opettajat täyttävät lomaketta
esiopetusvuoden aikana yhdessä lapsen vanhempien kanssa.
Kun lapsi siirtyy kouluun, opettajan kannattaa pyytää
valmista "tietopakettia" joko vanhemmilta tai esiopetusryhmästä.
Joskus lapsen kouluun siirtyminen on korkea kynnys, jossa
kaivataan taitavaa, monipuolisempaa yhteistyötä.
Kun koulun aloitus valmistellaan etukäteen hyvin, saattaa
opettaja päästä elokuussa helpommalla.
Ohessa muutamia hyväksi koettuja käytäntöjä:
- Opettaja tutustuu lapsiin esiopetusvuoden aikana
- Esiopetuksen vanhempainilta, jossa lähikoulun opettaja
vierailijana
- Opettaja tai erityisopettaja kutsutaan mukaan päivähoidon
kuntoutus- ja toimintasuunnitelma- tai HOJKS-palaveriin
- Kuntoutus- ja toimintasuunnitelma- tai HOJKS-palaverin
järjestäminen lapsen kotona (erittäin hyviä
kokemuksia)
- Lapset käyvät tutustumassa kouluun esiopetusvuoden
aikana. (yhteisiä projekteja, ulkoleikkejä, pienryhmiä)
Käytännön arviointi:
Avoin yhteistyö vanhempien kanssa ja laaja moniammatillinen
yhteistyö voivat kuulostaa työläiltä.
Riittääkö työaika moiseen?
Ennakoiva kouluun siirtyminen maksaa vaivan:
- lapsen on turvallista aloittaa koulu, kun se on tullut
tutuksi jo esiopetusvuoden aikana
- opettaja saa tutut lapset luokkaansa
Kysymys on lopulta vain asenteesta. Kun nämä asiat
muuttuvat eläviksi käytännöiksi, ei enää
tarvitse pohtia erikseen maahanmuuttajuutta tai monikulttuurisuutta.
Kirjoittaja toimii kiertävänä
erityislastentarhanopettajana Raisiossa.
Päivitetty
15.6.2005
|