Moped
Lomakkeet
Opetus
Koulun arki
Terveys
Oppilashuolto
Koti ja koulu
Kulttuurit
Materiaalit
Kalenteri
Sivuinfo
Haku
 

Koulun arki

Koulunkäyntiavustajan työnkuva valmistavassa opetuksessa

Sanna Saarinen

Tehtävät

  • kasvun tukeminen ja oppilaan ohjaaminen
    • hyvät tavat
    • toisten huomioonottaminen
  • oppilaan itsenäisyyden ja omatoimisuuden tukeminen
    • autetaan vain jos todella tarvitsee apua (ei
      palvella liikaa > vrt. kateus
  • oppilaan opetuksen suunnitteluun osallistuminen
  • opettajan apuna luokkatilanteessa
    • eri-ikäisiä oppilaita
    • erimaalaisia ja koulutaustaisia - monta eri tasoa
    • erilaiset opiskeluvalmiudet ja oppimistausta
    • opettaja opettaa ja avustaja ohjaa apua tarvitsevia
      tai avustaja opettaa yhtä oppilasta tai pienryhmää
  • oppilaan ohjaaminen, avustaminen ja tukeminen oppimistapahtumassa, esim. liikuntatunneilla, käsitöissä, retkillä jne.
  • työrauhan ylläpitäminen tai ylläpitämiseen osallistuminen
  • välitunnilla ulko- ja sisävalvontaan osallistuminen
  • ruokailu yhdessä oppilaiden kanssa > hyvät ruokatavat
  • opetusmateriaalin valmistaminen opettajan ohjeiden mukaan
  • opetustuokioiden valmistelu ja jälkikäteistyö
    • mallityöt esim. kuvaamataito, käsityö
    • kopioiminen
    • materiaalin / välineiden valmiiksi laittaminen
    • testien tarkistaminen, tavaroiden ja papereiden takaisin paikoilleen laittaminen

Mitä työ vaatii?

  • lapsen kehityksen tuntemista
  • oppimisprosessin tuntemista
  • kasvuun vaikuttavien tekijöiden tuntemista
  • oma-aloitteisuutta (uskallusta kysyä ohjeita)
  • halua oppia ja kehittyä
  • kykyä selvittää ja hakea tietoa
  • suomen kielen hyvää suullista ja kirjallista taitoa
  • didaktista tietoa ja taitoa (erilaiset kielenopetusmenetelmät)
  • ATK-taitoja
  • kädentaitoja (mallityöt)
  • luovuutta (asioiden selittäminen, yllätykselliset tilanteet)
  • ryhmän ohjaamista (kykyä ohjata erilaisia ja monentasoisia oppilaita yhtä aikaa)
  • oikeudenmukaisuutta, kärsivällisyyttä, joustavuutta (tilanteet vaihtelevat)
  • oppilaiden ymmärtämistä (taustat ja syyt Suomeen tuloon)
  • erilaisuuden sietämistä ja vuorovaikutustaitoja (läheinen yhteistyö opettajan ja/tai toisen avustajan kanssa)
  • eettistä vastuullisuutta (tasapuolisuus, salassapitovelvollisuus)
  • kykyä tehdä tarkoituksenmukaisia ja tilanteeseen sopivia ratkaisuja

Lähteenä käytetty: KTV, Koulunkäyntiavustajan oma opas