Koulun arki
Koulunkäyntiavustajan työnkuva valmistavassa opetuksessa
Sanna
Saarinen
Tehtävät
kasvun tukeminen ja oppilaan ohjaaminen
- hyvät tavat
- toisten huomioonottaminen
- oppilaan itsenäisyyden ja omatoimisuuden tukeminen
- autetaan vain jos todella tarvitsee apua (ei
palvella liikaa > vrt. kateus
- oppilaan opetuksen suunnitteluun osallistuminen
- opettajan apuna luokkatilanteessa
- eri-ikäisiä oppilaita
- erimaalaisia ja koulutaustaisia - monta eri tasoa
- erilaiset opiskeluvalmiudet ja oppimistausta
- opettaja opettaa ja avustaja ohjaa apua tarvitsevia
tai avustaja opettaa yhtä oppilasta tai pienryhmää
- oppilaan ohjaaminen, avustaminen ja tukeminen oppimistapahtumassa,
esim. liikuntatunneilla, käsitöissä, retkillä
jne.
- työrauhan ylläpitäminen tai ylläpitämiseen
osallistuminen
- välitunnilla ulko- ja sisävalvontaan osallistuminen
- ruokailu yhdessä oppilaiden kanssa > hyvät
ruokatavat
- opetusmateriaalin valmistaminen opettajan ohjeiden mukaan
- opetustuokioiden valmistelu ja jälkikäteistyö
- mallityöt esim. kuvaamataito, käsityö
- kopioiminen
- materiaalin / välineiden valmiiksi laittaminen
- testien tarkistaminen, tavaroiden ja papereiden takaisin
paikoilleen laittaminen
Mitä työ vaatii?
- lapsen kehityksen tuntemista
- oppimisprosessin tuntemista
- kasvuun vaikuttavien tekijöiden tuntemista
- oma-aloitteisuutta (uskallusta kysyä ohjeita)
- halua oppia ja kehittyä
- kykyä selvittää ja hakea tietoa
- suomen kielen hyvää suullista ja kirjallista
taitoa
- didaktista tietoa ja taitoa (erilaiset kielenopetusmenetelmät)
- ATK-taitoja
- kädentaitoja (mallityöt)
- luovuutta (asioiden selittäminen, yllätykselliset
tilanteet)
- ryhmän ohjaamista (kykyä ohjata erilaisia ja
monentasoisia oppilaita yhtä aikaa)
- oikeudenmukaisuutta, kärsivällisyyttä,
joustavuutta (tilanteet vaihtelevat)
- oppilaiden ymmärtämistä (taustat ja syyt
Suomeen tuloon)
- erilaisuuden sietämistä ja vuorovaikutustaitoja
(läheinen yhteistyö opettajan ja/tai toisen avustajan
kanssa)
- eettistä vastuullisuutta (tasapuolisuus, salassapitovelvollisuus)
- kykyä tehdä tarkoituksenmukaisia ja tilanteeseen
sopivia ratkaisuja
Lähteenä käytetty: KTV, Koulunkäyntiavustajan
oma opas
|